ONDERNEMEN, ZONDER BEPERKINGEN
Een letterlijk en figuurlijk groen horecapaviljoen mét uitzicht over de historische Haarlemse binnenstad. Dat zag Dennis de Waart voor zich toen hij in 2014 op het dak van parkeergarage De Kamp stond. Inmiddels is de groene en toch stedelijke plek bijna een feit en kunnen gasten zich boven de stad uit laten tillen en genieten van seizoensgebonden gerechten, evenementen en workshops. Aangenaam: DeDAKKAS.
KLAAR VOOR DE HIGH FIVE / Wanneer we Dennis en mede-eigenaar Jeroen Spek eind mei spreken, wordt er “kneiterhard” gewerkt door interieurbouwers, elektriciens en timmermannen, om over een paar weken officieel open te kunnen gaan. “Elke dag is het een stukje hectischer”, verzucht Dennis. “We bestempelen onszelf op het moment een beetje als manisch; de ene dag zijn we in mineur en denken we: het gaat niet snel genoeg. De volgende dag is er weer wat af en zijn we euforisch.” De echte high five komt als de deuren officieel geopend zijn, vult Jeroen aan. “Dan is het pas echt.”
DOOR EEN GROENE BRIL / Dat 'echt' is een duurzaam horecapaviljoen, met een fantastisch uitzicht over Haarlem en de Amsterdamse Waterleidingduinen, lekkere foodconcepten en een ongedwongen sfeer, vertellen de ondernemers. Het idee voor paviljoen DeDAKKAS ontstond toen Dennis werd getipt over het mooie uitzicht vanaf het dak van parkeergarage De Kamp, midden in de stad. “Een soort goed bewaard geheim”, vertelt hij, “waarvan ik meteen dacht: hoe jammer is het dat dit niet beter benut wordt?"
"Door mijn architectenbril zag ik een paviljoen voor me, met een groot terras, waar mensen zaten te genieten van lekker eten, drinken en het uitzicht. Stedelijk gecombineerd met groen, urban farming, inspiratie, gezelligheid... Een plek waar je even boven de stadsdrukte wordt uitgetild en kunt ontspannen."
VAN DROMEN NAAR DOEN / Met deze ideeënkraan eenmaal opengedraaid, gaat Dennis aan het werk. De ruim 1500 vierkante meter ongebruikte grond in het hart van historisch Haarlem leent zich perfect voor zijn horecadroom. En ondanks dat hij nog een vaste baan heeft en niet exact weet hoe dit idee vergunning- en financieel-technisch uitgewerkt moet worden, gaat hij ermee aan de slag. “Wat ik op dat dak zag, werkte ik thuis op de computer uit”, vertelt hij. “Ik sloot coalities met mensen uit de stad en ik betrok de buurt bij het project. Van daaruit is de vlek eigenlijk steeds groter geworden.” Ook Jeroen Spek vloeide uiteindelijk in die vlek.
Jeroen vertelt: “Tijdens mijn studententijd in Utrecht en Amsterdam werkte ik in de horeca en ergens bleef dat horecagevoel een beetje knagen. Maar dan wel op mijn manier: zonder beperkingen van investeerders of pandjesbazen.” Toen het idee van Dennis voorbijkwam, viel alles op zijn plek, vervolgt hij. “Wat híj had bedacht, was precies wat ík wilde.” Dus kwamen de twee samen voor een kop koffie. "En nog een, en nog een..."
GOED VERHAAL / Langzaamaan kreeg DeDAKKAS steeds meer vorm. "Wat ik in plaatjes zag, kon Jeroen vertalen in een goed verhaal", vertelt Dennis. "Het verhaal dat nodig was om ons plan goed over de bühne te krijgen bij partijen als de gemeente en de bank." De belangrijkste verbindende factor tussen Dennis, Jeroen en uiteindelijk ook Victor van Veelen die in 2016 bij DeDAKKAS betrokken raakte, is het element vrijheid.
Dennis vertelt:“Bij het realiseren van deze droom is het uitgangspunt altijd geweest dat we het precies zo wilden doen als we in ons hoofd hadden en geenszins beperkt wilden worden in onze plannen.” Beperkingen die financiers op zouden kunnen leggen, bijvoorbeeld. Daarom is de financiering van DeDAKKAS middels crowdfunding en de bank tot stand gekomen en hebben de ondernemers afspraken gemaakt met de gemeente en producenten die ruimte hielden voor hun ideeën en visie. “Ondanks dat je financiering nu eenmaal nodig hebt, kijken wij altijd naar de brand fit”, vertelt Jeroen. “We vinden het belangrijk dat alle betrokken partijen bij ons idee van DeDAKKAS passen: modern, bewust en eigen.” Vier jaar is er nodig geweest om van de droom op dat parkeerdek tot het groene paviljoen te komen. Ze benadrukken: “Die tijd was nodig om de vrijheid te kunnen behouden om ons eigen concept neer te zetten.”
OVER DEDAKKAS
DeDAKKAS is veel meer dan een horecaconcept, besluiten de ondernemers. “Het is een paviljoen, een stadspark, evenementenlocatie, proeftuin en MVO-inspiratie in één.” Op de menukaart prijken gerechten die volgens het 80/20-principe zijn bereid. "Dat betekent: 80 procent groenten en 20 procent vlees of vis", legt Dennis uit. Wanneer deze Puurzaam verschijnt is DeDAKKAS inmiddels officieel geopend.
EEN GOED HUWELIJK / Ook de leveranciers moeten in het totaalplaatje passen. “Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) is voor ons een gegeven. Met lekkere en eigentijdse gerechten, die vlees niet radicaal afschrijven, willen we onbewust bewustzijn creëren. En mensen laten zien wat er mogelijk is zonder een al te grote ecologische voetafdruk achter te laten.” Ook de keuze voor Gulpener is weloverwogen, vertelt Jeroen. “Laten we eerlijk zijn; als je ergens door beperkingen aan vast kan komen te zitten, is het wel door in zee te gaan met een brouwerij. Daar waren we dus erg voorzichtig mee. We willen geen biermerk-tent zijn, maar DeDAKKAS.
Gulpener stond meteen open voor onze visie en deelde deze.” Lachend: “Inmiddels spreken we zelfs over een ‘goed huwelijk’. Een huwelijk waarin ook ruimte is voor andere mooie craft biermerken, die passen bij ons concept.” Conformeren hoeft niet om te bereiken wat je wil, benadrukken Dennis en Jeroen. “Ondernemen op jouw eigen manier kan wel degelijk. Zonder radicaal je plannen om te hoeven gooien voor het geld. Door vast te houden aan jouw eigen ideeën, trek je partijen aan die deze ambitie en plannen delen en respecteren. Zo kom je samen tot waar je ooit van droomde.”
ONDERNEMEN, ZONDER BEPERKINGEN
KLAAR VOOR DE HIGH FIVE / Wanneer we Dennis en mede-eigenaar Jeroen Spek eind mei spreken, wordt er “kneiterhard” gewerkt door interieurbouwers, elektriciens en timmermannen, om over een paar weken officieel open te kunnen gaan. “Elke dag is het een stukje hectischer”, verzucht Dennis. “We bestempelen onszelf op het moment een beetje als manisch; de ene dag zijn we in mineur en denken we: het gaat niet snel genoeg. De volgende dag is er weer wat af en zijn we euforisch.” De echte high five komt als de deuren officieel geopend zijn, vult Jeroen aan. “Dan is het pas echt.”
Een letterlijk en figuurlijk groen horecapaviljoen mét uitzicht over de historische Haarlemse binnenstad. Dat zag Dennis de Waart voor zich toen hij in 2014 op het dak van parkeergarage De Kamp stond. Inmiddels is de groene en toch stedelijke plek bijna een feit en kunnen gasten zich boven de stad uit laten tillen en genieten van seizoensgebonden gerechten, evenementen en workshops. Aangenaam: DeDAKKAS.
"Door mijn architectenbril zag ik een paviljoen voor me, met een groot terras, waar mensen zaten te genieten van lekker eten, drinken en het uitzicht. Stedelijk gecombineerd met groen, urban farming, inspiratie, gezelligheid... Een plek waar je even boven de stadsdrukte wordt uitgetild en kunt ontspannen."
DOOR EEN GROENE BRIL / Dat 'echt' is een duurzaam horecapaviljoen, met een fantastisch uitzicht over Haarlem en de Amsterdamse Waterleidingduinen, lekkere foodconcepten en een ongedwongen sfeer, vertellen de ondernemers. Het idee voor paviljoen DeDAKKAS ontstond toen Dennis werd getipt over het mooie uitzicht vanaf het dak van parkeergarage De Kamp, midden in de stad. “Een soort goed bewaard geheim”, vertelt hij, “waarvan ik meteen dacht: hoe jammer is het dat dit niet beter benut wordt?"
Jeroen vertelt: “Tijdens mijn studententijd in Utrecht en Amsterdam werkte ik in de horeca en ergens bleef dat horecagevoel een beetje knagen. Maar dan wel op mijn manier: zonder beperkingen van investeerders of pandjesbazen.” Toen het idee van Dennis voorbijkwam, viel alles op zijn plek, vervolgt hij. “Wat híj had bedacht, was precies wat ík wilde.” Dus kwamen de twee samen voor een kop koffie. "En nog een, en nog een..."
VAN DROMEN NAAR DOEN / Met deze ideeënkraan eenmaal opengedraaid, gaat Dennis aan het werk. De ruim 1500 vierkante meter ongebruikte grond in het hart van historisch Haarlem leent zich perfect voor zijn horecadroom. En ondanks dat hij nog een vaste baan heeft en niet exact weet hoe dit idee vergunning- en financieel-technisch uitgewerkt moet worden, gaat hij ermee aan de slag. “Wat ik op dat dak zag, werkte ik thuis op de computer uit”, vertelt hij. “Ik sloot coalities met mensen uit de stad en ik betrok de buurt bij het project. Van daaruit is de vlek eigenlijk steeds groter geworden.” Ook Jeroen Spek vloeide uiteindelijk in die vlek.
Dennis vertelt:“Bij het realiseren van deze droom is het uitgangspunt altijd geweest dat we het precies zo wilden doen als we in ons hoofd hadden en geenszins beperkt wilden worden in onze plannen.” Beperkingen die financiers op zouden kunnen leggen, bijvoorbeeld. Daarom is de financiering van DeDAKKAS middels crowdfunding en de bank tot stand gekomen en hebben de ondernemers afspraken gemaakt met de gemeente en producenten die ruimte hielden voor hun ideeën en visie. “Ondanks dat je financiering nu eenmaal nodig hebt, kijken wij altijd naar de brand fit”, vertelt Jeroen. “We vinden het belangrijk dat alle betrokken partijen bij ons idee van DeDAKKAS passen: modern, bewust en eigen.” Vier jaar is er nodig geweest om van de droom op dat parkeerdek tot het groene paviljoen te komen. Ze benadrukken: “Die tijd was nodig om de vrijheid te kunnen behouden om ons eigen concept neer te zetten.”
GOED VERHAAL / Langzaamaan kreeg DeDAKKAS steeds meer vorm. "Wat ik in plaatjes zag, kon Jeroen vertalen in een goed verhaal", vertelt Dennis. "Het verhaal dat nodig was om ons plan goed over de bühne te krijgen bij partijen als de gemeente en de bank." De belangrijkste verbindende factor tussen Dennis, Jeroen en uiteindelijk ook Victor van Veelen die in 2016 bij DeDAKKAS betrokken raakte, is het element vrijheid.
Judith Kloppenburg / Rob Oostwegel
Deel deze pagina
EEN GOED HUWELIJK / Ook de leveranciers moeten in het totaalplaatje passen. “Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) is voor ons een gegeven. Met lekkere en eigentijdse gerechten, die vlees niet radicaal afschrijven, willen we onbewust bewustzijn creëren. En mensen laten zien wat er mogelijk is zonder een al te grote ecologische voetafdruk achter te laten.” Ook de keuze voor Gulpener is weloverwogen, vertelt Jeroen. “Laten we eerlijk zijn; als je ergens door beperkingen aan vast kan komen te zitten, is het wel door in zee te gaan met een brouwerij. Daar waren we dus erg voorzichtig mee. We willen geen biermerk-tent zijn, maar DeDAKKAS.
Gulpener stond meteen open voor onze visie en deelde deze.” Lachend: “Inmiddels spreken we zelfs over een ‘goed huwelijk’. Een huwelijk waarin ook ruimte is voor andere mooie craft biermerken, die passen bij ons concept.” Conformeren hoeft niet om te bereiken wat je wil, benadrukken Dennis en Jeroen. “Ondernemen op jouw eigen manier kan wel degelijk. Zonder radicaal je plannen om te hoeven gooien voor het geld. Door vast te houden aan jouw eigen ideeën, trek je partijen aan die deze ambitie en plannen delen en respecteren. Zo kom je samen tot waar je ooit van droomde.”
OVER DEDAKKAS
DeDAKKAS is veel meer dan een horecaconcept, besluiten de ondernemers. “Het is een paviljoen, een stadspark, evenementenlocatie, proeftuin en MVO-inspiratie in één.” Op de menukaart prijken gerechten die volgens het 80/20-principe zijn bereid. "Dat betekent: 80 procent groenten en 20 procent vlees of vis", legt Dennis uit. Wanneer deze Puurzaam verschijnt is DeDAKKAS inmiddels officieel geopend.