Puurzaam Magazines

Klik op een magazine om deze openen. Veel kijk- & leesplezier!

Hoe de jongensdroom van componist Joep Sporck uitkwam

Een radicale stap nemen is soms nodig om de absolute top te halen. Dus waagt componist Joep Sporck (33) een serieuze poging zijn veilige en geliefde wereldje in Zuid-Limburg in te ruilen voor Los Angeles, het hart van de filmwereld. Ooit was hij een ongemotiveerde mavoleerling, nu is zijn muziek te horen tijdens de Oscaruitreiking.

SCROLL NAAR BENEDEN

VAN SINTERKLAAS TOT SHREK / Zijn eerste filmmuziekopdracht kreeg Joep in 2010. “Maarten Spruijt vroeg me of ik hem wilde assisteren bij ‘Sinterklaas en het Pakjes Mysterie’. Een paar weken later wilde Maarten de klus terug-geven omdat hij het te druk had. Dus stelde ik voor dat we ieder 50% van de filmmuziek voor onze rekening zouden nemen. Dat vond hij wel wat. Meteen kwam ik in een soort achtbaan terecht, maar mijn eerste film was binnen.” In 2015 vloog Joep voor de eerste keer naar Los Angeles, dé mondiale filmstad. Sinds die ervaring ligt zijn focus op het componeren van filmmuziek. 

“Ik besloot mee te doen aan wedstrijden voor jonge componisten. In 2016 won ik het internationale filmmuziekfestival van Krakow. De opdracht was in een paar dagen een scène uit de film ‘Shrek Forever After’ van nieuwe muziek te voorzien. En ook nog eens helemaal uit te schrijven voor een orkest. Tijdens een galaconcert in de Tauron Arena van Krakow werd mijn winnende compositie door een groot orkest uitgevoerd voor een publiek van meer dan 10.000 mensen. Een onvergetelijke ervaring.”

FACINATIE VOOR FILM / “Film is altijd een passie van me geweest. Op de mavo stond ik midden in de nacht al op voor de jaarlijkse Oscaruitreiking. In 1995 kwam Braveheart uit. De muziek in die film vond ik indrukwekkend: de combinatie van traditionele Schotse instrumenten met orkestrale muziek. Hier moest ik iets mee.” Nu is Joep een erkend specialist in het componeren van filmmuziek. “Voor een nieuwe compositie creëer ik letterlijk laag voor laag een heel symfonieorkest. Een megaklus. Toch wil ik niet anders, want het eindresultaat is zoveel beter dan dat ik de muziek alleen op een synthesizer inspeel.”

JONG GELEERD / “Het begon toen ik drie was. Mijn vader, een veelzijdig kunstenaar, plantte een koptelefoon op mijn hoofdje. Zo was ik verbonden met de platenspeler en kwam ik spelenderwijs in aanraking met een breed palet aan muziek. Van Gustav Mahler tot elektronische muziek, hardrock en heupwiegende Afro-Cubaanse klanken.” Op zijn vijfde kreeg Joep pianoles en hij speelde al vroeg in een bandje. “Op de mavo presteerde ik ondermaats door een gebrek aan motivatie. De decaan vond mijn ambitie voor het conservatorium veel te hoog gegrepen. Toch ging ik naar de Open Dag van de Vooropleiding Conservatorium (VoCo). Daar ontmoette ik de bevlogen coördinator Ben Perry. Zijn enthousiasme werkte aanstekelijk. Mijn cijfers schoten omhoog. Na de VoCo volgde de docentenopleiding van het conservatorium.”

MET EN ZONDER MUZIEK

“Bij het spelen in een band ligt de focus toch vooral op een perfecte uitvoering. Filmmuziek is voor mij een volgend level: het zorgt er tijdens de film voor dat de gewenste emotie wordt opgeroepen en versterkt. Om dat te laten ervaren heb ik twee korte filmpjes van de Hopoogst van Gulpener van verschillende muziek voorzien, plus dezelfde beelden, maar dan zonder muziek.”

INCREDIBLE

Joep Sporck heeft in april te horen gekregen dat zijn muziek gekozen is voor de twee trailers van deel 2 van de ongelooflijk populaire 3D animatiefilm ‘The Incredibles’. Beide trailers zijn op YouTube al meer dan 100 miljoen keer bekeken. De film komt komende zomer in de bioscopen.

VERRASSING

Zijn fascinatie voor Oscaruitreikingen leverde Joep onlangs een complete verrassing op. Diep in de nacht hoorde hij tijdens de live-uitzending, onder de trailer voor de nominatie van de beste vrouwelijke bijrol, opeens zijn muziek. Hoe was dat mogelijk? Joep componeert naast film-muziek ook zogenaamde ‘library muziek’ voor Amerikaanse uitgevers. Filmmakers kunnen die zonder toestemming inzetten bij montages. Ze betalen er achteraf voor. De makers van de Oscar-trailer kwamen zo bij het werk van de Limburger uit.

KLAAR VOOR DE TOP
De doorbraak is een feit, de jongensdroom komt uit. Vanaf dat moment vliegt Joep steeds vaker naar Los Angeles. Hij keert altijd terug met een koffer vol nieuwe opdrachten. Het is een hectische periode. In L.A. is het negen uur vroeger dan in Maastricht, waar de studio van Joep staat. Als het hier nacht is, wordt daar volop gewerkt. Het gevolg: de jonge componist werkt nu dag en nacht. Daarom is de kans groot dat hij binnenkort z’n geliefde geboortegrond definitief gaat inruilen voor L.A. En dus voor een ander dag- en werkritme. Een radicale stap met lef, want de concurrentie in de filmwereld is moordend. Maar de ongemotiveerde mavoleerling is door het volgen van zijn hart en passie, in combinatie met veel talent en doorzettingsvermogen, klaar voor de top. Goodbye Maastricht, hello L.A.

Deel deze pagina

 Tjeu Seeverens  /    Rob Oostwegel

Een radicale stap nemen is soms nodig om de absolute top te halen. Dus waagt componist Joep Sporck (33) een serieuze poging zijn veilige en geliefde wereldje in Zuid-Limburg in te ruilen voor Los Angeles, het hart van de filmwereld. Ooit was hij een ongemotiveerde mavoleerling, nu is zijn muziek te horen tijdens de Oscaruitreiking.

Hoe de jongensdroom van componist Joep Sporck uitkwam

Offline: This content can only be displayed when online.

VAN SINTERKLAAS TOT SHREK / Zijn eerste filmmuziekopdracht kreeg Joep in 2010. “Maarten Spruijt vroeg me of ik hem wilde assisteren bij ‘Sinterklaas en het Pakjes Mysterie’. Een paar weken later wilde Maarten de klus terug-geven omdat hij het te druk had. Dus stelde ik voor dat we ieder 50% van de filmmuziek voor onze rekening zouden nemen. Dat vond hij wel wat. Meteen kwam ik in een soort achtbaan terecht, maar mijn eerste film was binnen.” In 2015 vloog Joep voor de eerste keer naar Los Angeles, dé mondiale filmstad. Sinds die ervaring ligt zijn focus op het componeren van filmmuziek. 

“Ik besloot mee te doen aan wedstrijden voor jonge componisten. In 2016 won ik het internationale filmmuziekfestival van Krakow. De opdracht was in een paar dagen een scène uit de film ‘Shrek Forever After’ van nieuwe muziek te voorzien. En ook nog eens helemaal uit te schrijven voor een orkest. Tijdens een galaconcert in de Tauron Arena van Krakow werd mijn winnende compositie door een groot orkest uitgevoerd voor een publiek van meer dan 10.000 mensen. Een onvergetelijke ervaring.”

KLAAR VOOR DE TOP
De doorbraak is een feit, de jongensdroom komt uit. Vanaf dat moment vliegt Joep steeds vaker naar Los Angeles. Hij keert altijd terug met een koffer vol nieuwe opdrachten. Het is een hectische periode. In L.A. is het negen uur vroeger dan in Maastricht, waar de studio van Joep staat. Als het hier nacht is, wordt daar volop gewerkt. Het gevolg: de jonge componist werkt nu dag en nacht. Daarom is de kans groot dat hij binnenkort z’n geliefde geboortegrond definitief gaat inruilen voor L.A. En dus voor een ander dag- en werkritme. Een radicale stap met lef, want de concurrentie in de filmwereld is moordend. Maar de ongemotiveerde mavoleerling is door het volgen van zijn hart en passie, in combinatie met veel talent en doorzettingsvermogen, klaar voor de top. Goodbye Maastricht, hello L.A.

VERRASSING

Zijn fascinatie voor Oscaruitreikingen leverde Joep onlangs een complete verrassing op. Diep in de nacht hoorde hij tijdens de live-uitzending, onder de trailer voor de nominatie van de beste vrouwelijke bijrol, opeens zijn muziek. 

Hoe was dat mogelijk? Joep componeert naast film-muziek ook zogenaamde ‘library muziek’ voor Amerikaanse uitgevers. Filmmakers kunnen die zonder toestemming inzetten bij montages. Ze betalen er achteraf voor. De makers van de Oscar-trailer kwamen zo bij het werk van de Limburger uit.

MET EN ZONDER MUZIEK

“Bij het spelen in een band ligt de focus toch vooral op een perfecte uitvoering. Filmmuziek is voor mij een volgend level: 

het zorgt er tijdens de film voor dat de gewenste emotie wordt opgeroepen en versterkt. Om dat te laten ervaren heb ik twee korte filmpjes van de Hopoogst van Gulpener van verschillende muziek voorzien, plus dezelfde beelden, maar dan zonder muziek.”

INCREDIBLE

Joep Sporck heeft in april te horen gekregen dat zijn muziek gekozen is voor de twee trailers van deel 2 van de ongelooflijk populaire 3D animatiefilm ‘The Incredibles’.

Beide trailers zijn op YouTube al meer dan 100 miljoen keer bekeken. De film komt komende zomer in de bioscopen.

Lees verder
Scroll verder

JONG GELEERD / “Het begon toen ik drie was. Mijn vader, een veelzijdig kunstenaar, plantte een koptelefoon op mijn hoofdje. Zo was ik verbonden met de platenspeler en kwam ik spelenderwijs in aanraking met een breed palet aan muziek. Van Gustav Mahler tot elektronische muziek, hardrock en heupwiegende Afro-Cubaanse klanken.” Op zijn vijfde kreeg Joep pianoles en hij speelde al vroeg in een bandje. “Op de mavo presteerde ik ondermaats door een gebrek aan motivatie. De decaan vond mijn ambitie voor het conservatorium veel te hoog gegrepen. Toch ging ik naar de Open Dag van de Vooropleiding Conservatorium (VoCo). Daar ontmoette ik de bevlogen coördinator Ben Perry. Zijn enthousiasme werkte aanstekelijk. Mijn cijfers schoten omhoog. Na de VoCo volgde de docentenopleiding van het conservatorium.”

FACINATIE VOOR FILM / “Film is altijd een passie van me geweest. Op de mavo stond ik midden in de nacht al op voor de jaarlijkse Oscaruitreiking. In 1995 kwam Braveheart uit. De muziek in die film vond ik indrukwekkend: de combinatie van traditionele Schotse instrumenten met orkestrale muziek. Hier moest ik iets mee.” Nu is Joep een erkend specialist in het componeren van filmmuziek. “Voor een nieuwe compositie creëer ik letterlijk laag voor laag een heel symfonieorkest. Een megaklus. Toch wil ik niet anders, want het eindresultaat is zoveel beter dan dat ik de muziek alleen op een synthesizer inspeel.”

Deel deze pagina

 Tjeu Seeverens  /    Rob Oostwegel