Ongefilterd Magazines

Klik op een magazine om deze te openen. Veel kijk- & leesplezier!

Offline: This content can only be displayed when online.

SCROLL NAAR BENEDEN

GULPEN – “Met een marktaandeel van 1,5% zijn wij de kleinste onder de grote brouwerijen, maar we koesteren ons als de grootste onder de kleine”, aldus Gulpener-directeur Jan-Paul Rutten. “Klein, maar krachtig. En opvallend onderscheidend vanuit onze duurzaamheidsvisie met oog voor het kleinste detail. Daarom bij ons geen nieuwe bierfles, maar vasthouden aan de traditionele Bruine Nederlandse Retourfles (BNR). In een nieuw ‘jasje’, dat wel.” 

Bier is emotie. Dat proef je en dat zie je. “In het schap van je supermarkt zoekt bier naar de ‘klik’ met de consument. De koper wordt geprikkeld door een bont caleidoscoop aan bieretiketten. Het gaat alle kanten en kleuren op. Sprongen wij er ooit als allereerste uit met de adellijk blauwe Château Neubourg-fles, nu geloven steeds meer brouwers in de onderscheidende kracht van een nieuwe, eigen fles. Als bescheiden trendsetter voelen ook wij vanuit de markt dit groeiend verlangen. Maar juist omwille van duurzaamheid blijven wij vooralsnog de traditionele bruine retourfles trouw.”

In de jaren 80 komt de BNR als een hervulbare standaardfles op de markt. Het resultaat van gezamenlijke inspanningen van de Nederlandse bierbrouwers. Een retourfles van zeer hoge kwaliteit, die tot wel veertig keer zijn ronde kan maken van brouwerij, winkel, consument, statiegeldautomaat, terug naar de brouwerij voor schoonmaak en opnieuw afvullen. Het grote voordeel voor de consument is dat hij zijn retourkrat kan vullen met alle merken door elkaar heen. Als het maar een BNR is. Merkspecifieke retourflessen maken daarentegen minder retourrondes en vragen bovendien meer retourdiscipline van de consument.

"Onze beslissing om bij de BNR te blijven is vooral gestoeld op het duurzame karakter van die fles. Het is een bewezen sterke fles van hoogwaardige kwaliteit, die door de bruine kleur het buitenlicht weert en zo ons bier in topconditie houdt op de weg van brouwerij naar consument.”

Volgens Jan-Paul moet niet de fles maar het authentieke verhaal achter de Gulpener speciaalbieren voor het verschil zorgen. Maar dat verhaal ‘hoort’ de consument toch niet in de supermarkt? “Klopt”, reageert hij. “Maar een goed etiket nodigt uit en onderstreept helder en geloofwaardig het verhaal achter het bier. Naast het feit dat wij een eigen fles niet voldoende duurzaam vinden, zorgt enkel en alleen een nieuwe fles niet voor een revolutie binnen de biermarkt. Wij zoeken het verschil in verantwoorde details. Zoals een nieuw etiket en een nieuw sixpack.” 

Jan-Paul geeft toe dat de nieuwe uitstraling ietwat versneld tot stand is gekomen. “Onze machinale etikettering haalde de laatste maanden niet de gestelde kwaliteitsnormen. Vooral het onderste buiketiket zat er niet altijd puntgaaf op. Dat deed een beetje afbreuk aan de gewenste uitstraling van onze bieren. Op weg naar een oplossing besloten we ter plekke om de invoering van ons nieuwe etiket te vervroegen. En inmiddels zitten ze op al onze flessen.” 

“Doeltreffend en smaakvol vormgegeven door designbureau Wunderwald, in samenwerking met Food Cabinet. Opvallend door ons beeldmerk en het verhaal erachter. De nieuwe etiketten laten zien wie we zijn: klein, maar krachtig.”

KARAKTERISTIEKE SMOEL / Een geslaagde make-over met Gulpener in zowel naam als logo centraal in beeld, met daaronder de specifieke biersoort. Helder, opvallend en telkens met een korte karakterisering per soort. De halsetiketten versterken de herkenbaarheid van de bierstijl en zijn artistiek gelinkt aan een… dier. Korenwolf uiteraard aan een korenwolf, maar wat te denken van de combinatie pilsner met een kraanvogel, met veren van gerst-aren? De kraanvogel maakt onderdeel uit van het familiewapen van de familie Rutten, vandaar. Of wat te denken van Lentebock gekoppeld aan een ballerina-achtige bok en Plato aan een wijze uil? Voor Wintervrund is dat een ijsbeer met het hoofd van een pinguïn. En zo heeft elk bier voortaan zijn eigen karakteristieke smoel. Het zijn de kleine, vernuftige details, waar Jan-Paul op doelt.

Bij de zogeheten specials roept het etiket een speciaal gevoel op. Eerder luxe, omdat Gulpener haast in goud op het etiket staat. De kleurencombinatie zorgt voor een exclusief karakter. De collaboration-bieren Aan Lager Wal en Spicy Roger (respectievelijk gebrouwen samen met craft brouwerijen De Prael en Uiltje Brewing Company) zijn juist weer iets frivoler en vrolijker uitgedost. Bij de zeer gewaardeerde Gerardus Kloosterbieren weerspiegelt het etiket brouwtraditie en respect: strak, helder en herkenbaar. 

Pils drink je liefst zo vers mogelijk. Licht beïnvloedt de kwaliteit van het bier. Hoe donkerder de fles, hoe minder licht erbij kan komen. Vandaar dat Gulpener bier in bruine of blauwe flessen zit. De ideale drinktemperatuur staat op het etiket van elke fles. Met de vermelding Tenminste Houdbaar Tot (THT) garandeert de brouwer dat tot deze datum het bier daadwerkelijk smaakt zoals het bedoeld is. 

Offline: This content can only be displayed when online.

SCROLL NAAR BENEDEN

Deel deze pagina

  Wim Göbbels   /    Rob Oostwegel

Offline: This content can only be displayed when online.

SCROLL NAAR BENEDEN

Offline: This content can only be displayed when online.

GULPEN – “Met een marktaandeel van
1,5% zijn wij de kleinste onder de grote brouwerijen, maar we koesteren ons als de grootste onder de kleine”, aldus Gulpener-directeur Jan-Paul Rutten. “Klein, maar krachtig. En opvallend onderscheidend vanuit onze duurzaamheidsvisie met oog voor het kleinste detail. Daarom bij ons geen nieuwe bierfles, maar vasthouden aan de traditionele Bruine Nederlandse Retourfles (BNR). In een nieuw ‘jasje’, dat wel.” 

Bier is emotie. Dat proef je en dat zie je.
“In het schap van je supermarkt zoekt bier naar de ‘klik’ met de consument. De koper wordt geprikkeld door een bont caleidoscoop aan bieretiketten. Het gaat alle kanten en kleuren op. Sprongen wij er ooit als allereerste uit met de adellijk blauwe Château Neubourg-fles, nu geloven steeds meer brouwers in de onderscheidende kracht van een nieuwe, eigen fles. Als bescheiden trendsetter voelen ook wij vanuit de markt dit groeiend verlangen. Maar juist omwille van duurzaamheid blijven wij vooralsnog de traditionele bruine retourfles trouw.”

In de jaren 80 komt de BNR als een hervulbare standaardfles op de markt. Het resultaat van gezamenlijke inspanningen van de Nederlandse bierbrouwers. Een retourfles van zeer hoge kwaliteit, die tot wel veertig keer zijn ronde kan maken van brouwerij, winkel, consument, statiegeldautomaat, terug naar de brouwerij voor schoonmaak en opnieuw afvullen. Het grote voordeel voor de consument is dat hij zijn retourkrat kan vullen met alle merken door elkaar heen. Als het maar een BNR is. Merkspecifieke retourflessen maken daarentegen minder retourrondes en vragen bovendien meer retourdiscipline van de consument.

"Onze beslissing om bij de BNR te blijven is vooral gestoeld op het duurzame karakter van die fles. Het is een bewezen sterke fles van hoogwaardige kwaliteit, die door de bruine kleur het buitenlicht weert en zo ons bier in topconditie houdt op de weg van brouwerij naar consument.”

Volgens Jan-Paul moet niet de fles maar het authentieke verhaal achter de Gulpener speciaalbieren voor het verschil zorgen. Maar dat verhaal ‘hoort’ de consument toch niet in de supermarkt? “Klopt”, reageert hij. “Maar een goed etiket nodigt uit en onderstreept helder en geloofwaardig het verhaal achter het bier. Naast het feit dat wij een eigen fles niet voldoende duurzaam vinden, zorgt enkel en alleen een nieuwe fles niet voor een revolutie binnen de biermarkt. Wij zoeken het verschil in verantwoorde details. Zoals een nieuw etiket en een nieuw sixpack.” 

Jan-Paul geeft toe dat de nieuwe uitstraling ietwat versneld tot stand is gekomen. “Onze machinale etikettering haalde de laatste maanden niet de gestelde kwaliteitsnormen. Vooral het onderste buiketiket zat er niet altijd puntgaaf op. Dat deed een beetje afbreuk aan de gewenste uitstraling van onze bieren. Op weg naar een oplossing besloten we ter plekke om de invoering van ons nieuwe etiket te vervroegen. En inmiddels zitten ze op al onze flessen.” 

“Doeltreffend en smaakvol vormgegeven door designbureau Wunderwald, in samenwerking met Food Cabinet. Opvallend door ons beeldmerk en het verhaal erachter. De nieuwe etiketten laten zien wie we zijn: klein, maar krachtig.”

KARAKTERISTIEKE SMOEL / Een geslaagde make-over met Gulpener in zowel naam als logo centraal in beeld, met daaronder de specifieke biersoort. Helder, opvallend en telkens met een korte karakterisering per soort. De halsetiketten versterken de herkenbaarheid van de bierstijl en zijn artistiek gelinkt aan een… dier. Korenwolf uiteraard aan een korenwolf, maar wat te denken van de combinatie pilsner met een kraanvogel, met veren van gerst-aren? De kraanvogel maakt onderdeel uit van het familiewapen van de familie Rutten, vandaar. Of wat te denken van Lentebock gekoppeld aan een ballerina-achtige bok en Plato aan een wijze uil? Voor Wintervrund is dat een ijsbeer met het hoofd van een pinguïn. En zo heeft elk bier voortaan zijn eigen karakteristieke smoel. Het zijn de kleine, vernuftige details, waar Jan-Paul op doelt.

Bij de zogeheten specials roept het etiket een speciaal gevoel op. Eerder luxe, omdat Gulpener haast in goud op het etiket staat. De kleurencombinatie zorgt voor een exclusief karakter. De collaboration-bieren Aan Lager Wal en Spicy Roger (respectievelijk gebrouwen samen met craft brouwerijen De Prael en Uiltje Brewing Company) zijn juist weer iets frivoler en vrolijker uitgedost. Bij de zeer gewaardeerde Gerardus Kloosterbieren weerspiegelt het etiket brouwtraditie en respect: strak, helder en herkenbaar. 

Pils drink je liefst zo vers mogelijk. Licht beïnvloedt de kwaliteit van het bier. Hoe donkerder de fles, hoe minder licht erbij kan komen. Vandaar dat Gulpener bier in bruine of blauwe flessen zit. De ideale drinktemperatuur staat op het etiket van elke fles. Met de vermelding Tenminste Houdbaar Tot (THT) garandeert de brouwer dat tot deze datum het bier daadwerkelijk smaakt zoals het bedoeld is. 

  Wim Göbbels   /    Rob Oostwegel

Deel deze pagina